Home » Kinderwens » Vruchtbaarheid » Stoppen met anticonceptie » Stoppen met anticonceptie & zwanger worden

Stoppen met anticonceptie & zwanger worden

Als jij samen met je partner beslist om voor een kindje te gaan, dan stop je met je anticonceptie. Het is belangrijk dat wanneer je stopt met anticonceptie, je lichaam voldoende de tijd te geven om zich opnieuw aan te passen.

Ontpillen

Als je stopt met de pil krijg je een onttrekkingsbloeding. Deze bloeding krijg je altijd als je stopt met de pil tijdens de pilvrije week. Dit is geen menstruatie want een menstruatie is een bloeding die vooraf is gegaan door een eisprong.

Vanaf dat je je eisprong of je maandstonden opnieuw hebt, weet je dat je als vrouw opnieuw vruchtbaar bent. Bij ongeveer 50 procent van de vrouwen is er een menstruatie in de eerste maand nadat ze gestopt zijn met de pil. Bij de andere 50 procent kan dat twee tot drie tot zelfs negen maanden duren. Als het langer duurt dan zes maanden, raden we een gynaecologisch onderzoek aan om mogelijke onderliggende redenen aan te kaarten of uit te sluiten.

Onze grootste tip? Wees lief voor jezelf. Het is heel belangrijk dat je jouw lichaam tijd geeft om terug op z’n plooi te vallen. Jouw lichaam moet weer uitzoeken hoe het allemaal werkt en je hersenen moeten terug communiceren met je eierstokken.

Hoe weet ik wanneer ik vruchtbaar ben?

Menstruele cyclus

Even rekenen en tellen… Met deze info kan je je menstruatiecyclus grotendeels in kaart brengen.

  • Neem de eerste dag van je laatste menstruatie
  • Tel bij deze dag het aantal dagen van je cyclus op (gemiddeld 28 dagen, maar kan variëren van ongeveer 23 tot 34 dagen)
  • Ongeveer 14 dagen voor deze datum vindt de eisprong plaats
  • De meest vruchtbare periode is deze dag, 5 dagen ervoor en 1 dag erna

Er zijn heel wat apps die je cyclus in kaart brengen en je vruchtbare periode aangeven. Wanneer je een kinderwens hebt, dan heb je vertrouwen in deze apps, maar geeft deze wel 100% correct je vruchtbare periode aan? Weet dat dit niet altijd even makkelijk is, want de kalendermethode (waarop de app zich baseert) kan helemaal naast jouw cyclus zitten.

Baarmoederhalsslijm en basale lichaamstemperatuur

Een extra check om je cyclus in kaart te brengen is het observeren van je baarmoederhalsslijm en het meten van je basale lichaamstemperatuur.

Je baarmoederhalsslijm of cervixslijm is enkele dagen voor je ovulatie doorzichtig en elastisch en je hebt beduidend meer slijm dan tijdens de rest van je cyclus. Voel gerust ook even aan je cervixslijm, met ‘elastisch’ bedoelen we dat je als het ware ‘draden’ tussen je duim en wijsvinger kan spannen.

Ook je temperatuur vertelt je wat meer over je eisprong. De basale lichaamstemperatuur is de temperatuur op haar laagste punt (’s morgens na het opstaan). De eerste twee weken van je cyclus is je temperatuur stabiel. 12 tot 24 uur na de eisprong zal er een stijging plaatsvinden van 0,3 tot 0.5 graden Celsius, die tot het einde van je cyclus aanwezig is. De stijging komt er door het vrijkomen van het hormoon progesteron op het moment van de eisprong. Doe zelf even de test en meet een maand lang je temperatuur op hetzelfde moment, ’s morgens.

Wil je meer te weten komen over dit onderwerp? Luister dan naar podcast #21 Anticonceptie, een bewuste keuze voor je lichaam.




Deel deze post