Home » Expertblog » Slaaptips voor de start van het nieuwe schooljaar

Slaaptips voor de start van het nieuwe schooljaar

De zomervakantie is bijna ten einde gelopen en dat betekent dus ook dat 1 september dichterbij komt. Voor veel peuter en kleutertjes betekent dit de start van hun schoolcarrière, en dat kan best vermoeiend zijn. Daarom geef ik jullie graag wat tips hoe jullie het slapen kunnen aanpakken tijdens de vermoeiende eerste schoolweken.

Het middagdutje

Het is niet uitzonderlijk dat kinderen rond de leeftijd van 2,5 à 3 jaar nog een middagdutje doen. Op school is dit echter niet altijd mogelijk, en niet elk gezin is in de mogelijkheid om het kind maar halve dagen naar school te laten gaan. Als jouw kleuter nog dagelijks een lange middagdutje doet, kan het nuttig zijn om dit dutje tijdens de laatste 2 weken voor school wat te gaan inkorten tot 45-60min, zodat je kind hieraan alvast aan kan wennen. Dit kan je doen door je kind elke paar dagen een klein beetje vroeger wakker te maken van zijn dutje.

Als je kleuter al even geen dutjes meer deed, kan het goed zijn dat die nood er wel even terug is bij de schoolstart. Een dag op school is nog iets helemaal anders dan een dag in de crèche of bij de onthaalmoeder, en is dus veel uitputtender voor je kind. Je mag hem dus zeker en vast laten bijtanken op woensdagmiddag of in het weekend. Merk je dat je kind hierdoor pas zeer laat in slaap kan vallen bij bedtijd ’s avonds? Probeer je kind dan geen 2 uur te laten slapen ‘s middags, maar maak hem wakker na 45-60min. Het is altijd een beetje zoeken naar wat werkt voor je kleuter. Je wil niet dat hij oververmoeid geraakt, maar het is ook niet raadzaam om de nachtslaap teveel in te korten door een te lange middagdutje aan te bieden.

Compenseer

Op de dagen dat je kind geen middagdutje kan doen (of tijdens de weken dat je het dutje aan het afbouwen bent), compenseer je dit best met een vroegere bedtijd. Onze tweelingmeisjes lagen de eerste maanden van de instapklas al om 18u20 te snurken! Alles vanaf 18u is prima. Je hoeft niet bang te zijn dat je kind ineens een vroege vogel zal worden, hij heeft zijn slaap zeker nodig.

Probeer powernaps in de zetel na schooltijd te vermijden. Ze kunnen ervoor zorgen dat je kind bij bedtijd geen voldoende slaapdruk meer heeft, en pas laat in slaap zal kunnen vallen. Je kleuter zal hierdoor minder uren slaap hebben tijdens de nacht en zal des te vermoeider geraken, waardoor je in een vicieuze cirkel kan belanden. Als je kind in slaap zou vallen tijdens de rit van school naar huis, heb je hier natuurlijk minder controle over. Dutjes tot max. 15min zijn meestal oké, maar langere dutjes (en zeker na 17u) raad ik eerder af omdat ze de bedtijd enorm kunnen verlaten. Zet die K3 playlist dus maar op en knallen! 😉

Praat over de dag

Probeer bij jullie bedtijdritueeltje ook wat tijd te voorzien om het nog even over de schooldag te hebben. Wat vond je kleuter leuk vandaag? Of wat vond hij misschien een beetje spannend/maakte hem verdrietig? Ze maken zo enorm veel mee op school, het kan kleuters dus echt deugd doen om even te kunnen luchten over hun dagje en hierover te vertellen.

Ik hoop dat jullie iets aan deze blog gehad hebben en wens jullie kleutertjes een héél fijne schoolstart toe! Hou de zakdoekjes maar klaar…

Geschreven door baby- & kinderslaapcoach Ana De Plus

Door de onderbroken nachten van haar tweeling gedurende het eerste jaar en een half startte ze met de opleiding tot Kinderslaapcoach bij een internationaal erkende opleidingsvertrekker (Baby Sleep Consultant Training). Sinds begin 2021 mag ze zichzelf “Gecertificeerd Kinderslaapcoach” noemen en helpt ze dus baby’s en kinderen tussen 0-5 jaar aan meer slaap.

Meer weten over Ana




Deel deze post

test